Gebruiker toevoegen, aanpassen of verwijderen

  1. Overzicht
  2. Gebruikersbeheer
  3. Gebruiker toevoegen, aanpassen of verwijderen

Gebruiker toevoegen, aanpassen of verwijderen

In WordPress is het beheren van gebruikers een essentieel onderdeel van het websitebeheer. Of je nu een nieuwe medewerker toegang wilt geven tot je website of bestaande gebruikersrechten wilt aanpassen, het systeem biedt hiervoor verschillende mogelijkheden. In deze handleiding leggen we stap voor stap uit hoe je gebruikers kunt toevoegen, bewerken en verwijderen.

Een nieuwe gebruiker toevoegen

1 - Log in op je WordPress dashboard

2 - Ga in het linker menu naar "Gebruikers" en klik op "Alle gebruikers"

3 - Klik op de knop "Nieuwe gebruiker" bovenaan de pagina

4 - Vul de verplichte velden in:

  • Gebruikersnaam (kan later niet meer worden gewijzigd)
  • Emailadres
  • Wachtwoord (of laat WordPress er een genereren)

5 - Selecteer de juiste gebruikersrol

  • Administrator
  • Redacteur
  • Auteur
  • Medewerker
  • Abonnee

Meer informatie over de gebruikersrollen vind je in dit artikel.

6 - Optioneel kun je de volgende gegevens toevoegen:

  • Voornaam
  • Achternaam
  • Website

7 - Bepaal of je wel of niet een email wilt versturen naar de nieuwe gebruiker

8 - Klik op "Nieuwe gebruiker toevoegen" om het proces te voltooien

Na het aanmaken kan de nieuwe gebruiker inloggen met de opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord.

Een bestaande gebruiker verwijderen

1 - Ga in het linker menu naar "Gebruikers" en klik op "Alle gebruikers"

2 - Zoek de gebruiker die je wilt verwijderen in het gebruikersoverzicht

3 - Beweeg je muis over de naam van de gebruiker 

4 - Klik op "Verwijderen" onder de gebruikersnaam 

5 - Je krijgt nu twee opties:

  • Verwijder alle content (artikelen, pagina's etc.) van deze gebruiker
  • Wijs alle content toe aan een andere gebruiker

6 - Als je kiest voor het toewijzen aan een andere gebruiker:

  • Selecteer in het dropdown menu de gewenste gebruiker
  • Alle content wordt dan automatisch overgedragen

7 - Klik op "Verwijderen bevestigen" om de actie te voltooien 

Een bestaande gebruiker bewerken

1 - Ga in het linker menu naar "Gebruikers" en klik op "Alle gebruikers"

2 - Zoek de gebruiker die je wilt verwijderen in het gebruikersoverzicht

3 - Beweeg je muis over de naam van de gebruiker 

4 - Klik op "Bewerken" onder de gebruikersnaam

5 - Pas de gewenste velden aan. 

6 - Klik op "Gebruiker updaten" om het proces te voltooien

In dit artikel heb je geleerd hoe je het gebruikersbeheer in WordPress kunt uitvoeren. Je weet nu hoe je nieuwe gebruikers kunt toevoegen, de juiste rollen kunt toewijzen en indien nodig gebruikers weer kunt verwijderen. 

Was dit artikel helpend?